Nya Silverglade
Silverglade. Det första området du upptäcker när du anländer till Jorvik som ridlägerflicka. Platsen där det stora hästäventyret tar sin början, och det allra första intrycken du får av onlinespelet Star Stable Online. Som spelare sedan 2011 har jag varit med om de allra flesta förändringarna i spelet. Från att ha varit ett litet, primitivt spel med fåtal spelare, men samtidigt ett spel vars grundidé har enorm potential, till ett spel som exploderat i popularitet världen över med fantastiskt innehåll som inte ens är mätbart med spelet som nyöppnat.
Det var annan känsla av gemenskap förr, det var det. Inte alls märkligt, utan snarare ganska självklart med ett färre antal spelare, spelutvecklare och spelmöjligheter. Vi fördes samman på ett helt annat vis och alla kände alla. Nostalgi lockar oss lite starkare, och jag kan tänka mig att det är anledningen till att vi generellt varit mycket mer negativa till förändringar på gammalt innehåll.
Den motsatta stereotypen är de nya spelarna som inte vet hur bortskämda de är med tanke på hur välutvecklat spelet är idag, haha! Skämt åsido. Det jag tänkte komma fram till är iallafall, att till och med spelarna som varit med längst börjar hitta tillbaka till spelglädjen igen, och bli mer positiva till spelets alla förändringar. Det är ett bra tecken som visar att Star Stable utvecklas i rätt riktning!
När jag först såg trailern till Nya Silverglade var jag skeptisk. Det såg det ut som att jag hade lägsta grafikkvalitén på eftersom naturen hade mycket mindre detaljer och färgskiftningar, och extra tydligt blev det när det jämfördes sida vid sida. Särskilt hade jag svårt för berg, klippor och stenar. Inte riktigt för att jag föredrog det gamla egentligen, men för att jag upplevde att detaljerna saknades. Förändringar jag gillar fanns det såklart, de nya vattenfallen och klippavsatser exempelvis. Det som var tillagt i efterhand flyter ihop mycket bättre med resten av landskapet nu!
Första gången jag upptäckte Nya Silverglade var jag van med det gamla, och det var svårt att uppskatta allt det nya. Det var inte medvetet, men bara en dag innan hade jag ridit igenom ett Silverglade som såg helt annorlunda ut och min hjärna fokuserade endast på att vänja sig vid förändringarna. Därför ville jag vänta med detta inlägg, tills jag kunde ge Nya Silverglade en rättvis och utförlig utvärdering. Och nu är det dags!
Först och främst är Silverglade mycket mer levande än någonsin.Solsken letar sig in mellan träden på sina ställen och växter, buskar, träd - allt rör sig i vinden! Fåglar flyger i skyn, naturen är full av fjärilar i olika färger och bin korsar ängarna i jakt på blommor. Vid vattendrag finns till och med trollsländor!
Det som skrämde mig allra mest med uppdateringen var, tro det eller ej, att det inte skulle finnas en stjärnhimmel om nätterna, haha! 🤣 Men jag blev glatt överraskad när jag loggade in, och såg att stjärnorna tindrade klarare än någonsin, och dessutom syns ännu tidigare på kvällen. 😍
Himlen under dagen är precis lika vacker. Det är samma moln dygnet runt, och det finns en blandning mellan de stora, drömlika molnen och de mindre välformade och transparenta. Jag är inte särskilt förtjust i de förstnämnda från Molnriket egentligen, men när det är en lagom blandning som nu är jag nöjd! 
Med det nya ljuset från eld, fyr och gatulyktor är det sjukt mysigt att spendera kvällar och nätter på Jorvik. På vissa ställen finns det till och med små lyktor i marken, på sidan av vägen till Mrs. Holdsworth till exempel. Eldflugor dyker upp medan resten av insekterna sover, och på Moorlands strand finns en lägereld! 😍 Helt perfekt tillägg till stranden tycker jag! Den känns så självklar på stranden närmast ett populärt ridläger. Där kan du ta det lugnt på någon av filtarna bland kuddarna, lyssna på musik eller dansa med dina nya vänner från lägret. Hästarna har sin plats vid en stock en bit bort, där det finns både mat och vatten åt dem. Det enda som saknas är att kunna knyta upp dem där!
Och hur hemtrevligt är inte Moorlandstallet nu? Jag packade mina väskor direkt och transporterade hästarna till Moorland, för att bo på platsen där allt började för första gången på flera år. Murar har rivits och gett hela området en öppnare känsla. Det enda jag inte gillar är att alla paddocker numera saknar staket på vissa ställen. Nu när du lär dig hoppa alldeles i början av spelet tycker inte jag att det finns någon poäng med att ha hål i inhängnade ridbanor för att lätt kunna ta dig ut.  
Moorlands stallplan är inte i närheten av lika rörig och mäktig som den varit. Det har blivit en plats där du faktiskt vill vara. Eftersom det oftast redan är mycket hästar med ryttare i Moorland gör det mycket när hela området inte är lika instängd. Nu passar dessutom alla butiker in med omgivningen mycket bättre, och det är riktigt mysigt med ljusslingorna som sitter inuti vissa av dem. 
Jag upplever att varenda liten plats har tagits tillvara på, och tänkte visa mitt nyfunna smultronställe mitt i alltihopa. Det är den här lilla skogsdungen, som är belägen mellan championatet och vägen i riktning mot Fort Pinta. Träd växer runtnom, men i mitten finns det en plätt med gräs där solen skiner igeom. Och bland blommorna finns det en supermysig picknickplats. Jag gillar verkligen denna plats trots att den ligger mitt i smeten!
Det är tydligt att Moorland-området är den plats som fått mest omtanke i första uppdateringen av Silverglade. Det är ett tiotal nya typer av blommor i vackra färger och former, det är insekter överallt och inte en enda plats känns bortglömd. Till och med bakom fyren finns det bänkar ämnade för att beundra utsikten.
Vattnet har också genomgått en klar förbättring! Istället för att kunna se ner till botten, speglar sig himlen, växter, byggnader och stenar i vattnet. Tyvärr verkar det finnas en bugg som gör att vattnet ligger stilla och är helt blankt i de flesta vinklar, vilket gör att hela spegelbilden ser pixlig ut (kan ses på första bilden i detta inlägg, föreställandes Törneklipprna). Det är jättesynd, men jag hoppas att det fixar till sig i framtiden om det faktiskt är som på bilden nedan det ska se ut. Det är iallafall vad jag tycker är finast! Vore det inte häftigt om vi och våra hästar också kunde spegla oss i vattnet, och inte bara omgivningen?
Växterna kring vatten har blivit fler, med torrt, blekt gräs som sticker upp ur sanden, mer detaljerad vass och näckrosblad med faktiska näckrosor. Jag tror dock att jag föredragit rosaröda näckrosor, eftersom toppen av vassen redan är gul - för lite färgvariation!
Precis som all annan mark har även sanden ny textur. Det finns fortfarande tydliga sandkorn, och även små, vita stenar här och var. Men den upplevs mycket lenare än tidigare, som en tropisk sandstrand som formats av vind och vågor. Och mycket riktigt brukar det blåsa vid sjöar och hav, så det är en fin detalj tycker jag!
Oavsett vad du tycker om den nya grafikstilen, tror jag alla kan hålla med om att det ser mycket mer välplanerat ut nu. Klippavsatser från berg är riktigt fina, och ser ut att faktiskt vara en del av resterande landskap. Bron till Fort Pinta såg tidigare förfärlig ut, men ser tusen gånger mer verklighetstrogen ut nu!
Slutligen bjuder jag på egenfotade före- och efterbilder på vattenfallet vid Valedalesjön och Äppellunden - två platser jag gillar enormt mycket efter uppdateringen! Valedalesjön och dess vattenfall är ett praktexempel på vilken klar förbättring uppdateringen faktiskt är. Det ser mer naturligt och detaljerat ut, med vass och näckrosblad i sjön istället för bara massor av sten. Droppar skvätter när vattnet når sjön mycket snyggare, och allt upplevs ljusare. 
Platser med mycket gräs och lövträd däremot, vet jag att många ogillar eftersom det upplevs mycket dunklare och mörkare i jämförelse. Det kan jag hålla med om, och jag är fortfarande osäker på om jag tycker det är trist eller ej, men annars gillar jag det starkt! Stegarna och korgarna nedanför äppelträden är en så fin detalj, för vilken Jorvikbo skulle inte vilja plocka äpplen här? 😍
Lite besviken blev jag över att Hollow Woods inte fick samma nya grafikstil som resten av Silverglade. Jag kände irritation över att Star Stable ännu en gång släppte en uppdatering i förväg, innan det var helt färdiggjort. Men samtidigt gjorde det mig förväntansfull. Just nu är Hollow Woods inte en plats du besöker, bara passerar förbi påväg mot en helt annan destination.
Valedale med närliggande skogar och berg är faktiskt druidernas hem, och förtjänar verkligen ansträngning för att bli den speciella, magiska plats som den har potential för. Och det är vad jag misstänker att spelutvecklarna gör just nu. Första uppdateringen valde teamet att fokusera på helheten, och kommer uppdatera byggnader runtom Silverglade och Hollow Woods tids nog. 😍 Låt mig bara säga att jag längtar tills hela ön har samma grafikstil, och inte bara Silverglade.
Föredrar ni Nya eller Gamla Silverglade?