God Jul & Gott Nytt År
För andra året i rad är slädarna med renar tillbaka på Jorvik, redo för att flyga oss till tomtens by inför vinterns högtider. Här bjuds det på snö, frusna sjöar, norrsken och massor av skoj att hitta på! 😍 Jag minns klart och tydligt förra året när jag besökte Julbyn, vilket wow-ögonblick jag fick. Det är verkligen såå vackert där, helt magisk stämning - som en saga.
Eftersom det inte är i år som jag besökte byn för första gången, minns jag inte riktigt mitt första intryck. Du vänjer dig och blir lite hemmablind, ni vet! Och det har jag absolut blivit av att ha lekt här i en månad. Men jag minns att alla tyckte det var superkul med den långa, hala iskanan ner till byn, och jag var inget undantag. Det går så rysligt snabbt, haha!
Vad jag tror (😂) är nytt för i år är att du kan dansa runt granen, men GARANTERAT nytt är att våra fyrbenta vänner dansar! 😍 Det har dessutom släppts flera nya danssteg det senaste året med ursnygga rörelser. Galet bra jobb, mängder av beröm ska animerarna ha! 
Min favoritplats att fotografera på i byn är helt klart denna! I bakgrunden syns norrsken och timmerstugornas ljus avger ett svagt rosa sken. Hela byn är väldigt hemtrevlig och mysig! Röken i skorstenen ser dessutom mycket bättre och mer verklighetstrogen ut i år - plus i kanten på den! 
Det vanliga loppet som korsar den frusna sjön är kvar så att alla som vill får möjlighet att ta B-slädetillstånd. Tyvärr äger du fortfarande ingen släde, och därför får du övningsköra din häst som vanligt. Men i år håller även en nisse med härligaste mentaliteten en tävling mitt i byn. Tävlingsnissen anser att julen handlar om att KÖRA FORT, och tycker att pynta och julbaka är slöseri med tid.
När han dessutom ger dig rådet att inte oroa dig för att någon hamnar i vägen, menar han bokstavligen att DET ÄR DERAS PROBLEM. Rider du på en nisse bara flyger stackarn åt sidan, tröttnar aldrig av synen! 😂
Vad gäller kläder och utrustning kom det i år inte särskilt mycket nytt, men tack och lov för det! Förra året kom det massor av varma kläder samt tröjor och byxor i fina mönster. Alla Star Coins och Jorvik Shillings gick åt, och det är inte ens en överdrift. Mössan och byxorna som jag bär i detta inlägg är bland annat därifrån! 😍
Dessutom gör isgrottan comeback i år, med ett helt nytt set! I utbyte mot julönskningar kan du bland annat klä dig i beiga tumvantar, ridbyxor som tål kallare väder samt en vinröd jacka med halsduk. Såklart finns det även tillhörande utrustning i samma stil. 
Hela isgrottan är som en miniatyr av hela vinterlandskapet och julbyn, och kläderna presenteras riktigt snyggt på skyltdockor i snö. För alla som gillar att klä ut sig finns det också tjocka skägg i olika färger, hjortöron och pulver som förvandlar hästen till renar med olika utseenden. Det enda som saknas i år tycker jag är tomteluva till hästen, eller renhorn! Hur gulligt vore inte det? 😍
Sist men inte minst firar vi in det nya året i byn! Precis som vid andra firanden (Midsommar och Star Stables födelsedag) finns det ett festivalområde. Vad som finns där varierar, men hittills kan du alltid gå dit för att prata och lära känna Jorviks alla karaktärer lite bättre. Mycket intressant läsning som ger spelet djup, och intrycket att varje person vi möter i spelet faktiskt har en egen personlighet. År 2018 har verkligen alla högtider blivit tusen gånger roligare att fira!
Nyår firas med lägereld, dansgolv med strålkastare i regnbågens alla färger, och DJ Kai som spelar sprillans ny musik. Kanske är det Lisa som sjunger, precis som i julkalendern på hemsidan? Diggar musiken massor iallafall, ett riktigt lyft från vad vi haft tidigare!
En av två nya nyårsklänningar för i år! 😍
Och... FYRVERKERIER! Det finns tre olika fyrverkerier att köpa, och till skillnad från tidigare år är det slumpen som avgör vilka raketer som faktiskt visas när du avfyrar fyrverkerierna. Det tog mig ett tag att förstå det, men när plötsligt Star Stable-raketen lyste upp skyn föll alla bitar på plats, haha!  
Rislyktorna från sommaren är också tillbaka, som ett mer djurvänligt substitut till fyrverkerierna. Det enda jag tycker nyårsfirandet saknar är ett rejält fyrverkeri som ersätter det mesiga som syns varje heltimme. Likt bilden nedan exempelvis! Det är svårt att uppnå om du inte tar med ett tiotal vänner dit.
PS. Glöm inte att fylla i värdekoden W8AAS5NCGP för sötaste julterriern! DS.