Fotoläget
Mitt intresse för att fotografera i Star Stable har alltid funnits, men blev desto starkare när den efterlängtade funktionen fotoläget släpptes till spelet! Nu när det inte längre är som att dansa balett på ett minfält, alltså, haha! Fotoläget tillhör mina absoluta favoritfunktioner i spelet, och är (såklart) en av de mest använda. Den gör det mycket lättare och roligare att ta fina bilder, eftersom du bara behöver klicka på "O" eller kamera-ikonen längst upp till höger på skärmen för att öppna verktyget som ger dig möjlighet att redigera bilden i realtid. 
Istället för att se till att exakt allt ser perfekt ut när du tar en skärmbild, behöver du nu endast vara nöjd med motivet och dess rörelse och placering i ögonblicket du knäpper kortet. Resten kan du ändra i efterhand, och bilden sparas inte förrän du vill det själv. Dessutom samlas alla bilder i en särskild mapp på datorn. Det besparar mycket frustration för perfektionister som mig, och måste underlätta för nybörjare som vill vara kreativa. ÄNTLIGEN krävs det inte längre knepiga program för att ta skärmbilder! 
Till min förtjusning döljs gränssnittet, andra spelares namn och områdesaviseringar automatiskt. Aldrig mer behöver vi radera en bild bara för att det plötsligt står ’Valedalebyn’ mitt på skärmen. Du kan testa dig fram vilket perspektiv du föredrar genom att rotera runt din karaktär och häst, flytta kameran närmare eller längre ifrån hästen och skala bilden direkt i spelet. Min favorit av alla tillägg är ’Fokusering’, 
Själv brukar jag inte använda verktygen för att förändra varken ljusstyrka, färgintensitet eller kontrast. Det är toppen att det finns, men personligen föredrar jag att justera det i ett bildmanipuleringsprogram i efterhand. Inget fel på funktionen i sig dock! Självklart kan den förbättras med möjligheten att spara inställningar, eller numrera de olika styrkorna. Filtren däremot tycker jag är för skarpa för att användas, och jag hade kunnat uppskatta att kunna göra filtret mer eller mindre transparent. Idén att kunna placera Star Stables logo på bilden gillar jag också, men jag har inte riktigt fått chansen att använda den ännu. 
Ett väl använt verktyg är däremot det som kallas ’Fokusering’. Där kan du genom att vänsterklicka välja att fokusera på ditt motiv, och bakgrunden görs då oskarp. Ser så professionellt ut, och enkelt är det också! 
Star Stable-teamet har hört mina böner (!!!) om en funktion jag inte ens vetat om att jag saknat. Nu förstår jag inte hur jag kunnat klara mig utan den, haha. Det är verkligen lättare än någonsin att ta bilder av hög kvalité med fint motiv! OCH det har medfört massor av nya fotomöjligheter, exempelvis närbilder av lika bra kvalité som vilken annan bild som helst. 
Vad tycker ni själva om fotoläget? Och skulle ni uppskatta ett inlägg där jag delar med mig av mina bästa fototips? 

#1 - Lucy

Bby lär mig allt du kan

Svar: Hahahaha
Alicia Starnight