Supernova
Supernova • Jorvikiskt Varmblod • Sto • 2014
Supernova kom till världen för inte allt för länge sedan, som ett till synes helt vanligt föl, och hade kunnat vara det, om det inte rådde mystiska omständigheter kring hennes existens. Min mest speciella häst och trotjänare i maktkampen mellan goda och onda krafter - Stormbeauty - hade varit trött och energilös de senaste dagarna. Enligt experter var inget fel, utan framför oss hade vi istället plågsamma dagar där det bara var att hålla ögonen på Storm, ovetandes om hennes öde. 
Det var som att hela Jorvik höll andan och bara väntade på att hon skulle tillfriskna från det okända som tagit kontroll över henne. Nattdjuren som brukade höras hade tystnat, likaså allt annat liv och rörelse. Jag satt med Storms huvud i mitt knä dygnet runt och försökte göra allt för att hjälpa henne, men inte ens Lisa kunde hela henne.
När jag en gång råkade somna, vaknade jag av att Storm vred sig i magsmärtor. Strax efteråt kom ett starkt, bländande ljussken. När jag återfått synen igen låg Storm i halmen med mulen på ett litet föl, och slickade försiktigt den fuktiga pälsen. Även när Stormbeautys kropp inte längre har energi att tjäna Aideens beskyddare, ansvarar hon för att hennes magiska krafter vandrar vidare till en annan, yngre levande varelse. Det var troligtvis inte första gången hon såg till att hon alltid kunde leva vidare, men i en annan skepnad. 
Supernova är till skillnad från vad Storm var, ung och under utbildning inom både ridning och hästhållning från marken. Hon är den mest nyfikna och positiva häst som jag mött, och väldigt social med såväl mig som andra hästar och djur. Hon älskar att stå med huvudet vid mina fötter och bli kliad i pannan och bakom öronen, precis som hennes mor brukade göra när hon var föl. Hon är envis och har mycket egen vilja, vilket ibland kan visa sig i bus. Planen är att hon en dag ska bli lika trygg i sig själv som Stormbeauty.