Galloper Thompson's fäste
I år fick vi enligt mig uppleva en helt fantastisk (!!!) Halloween som passar oss alla; spelare som hängt med länge och vill att allt ska utvecklats i takt med tiden, och dem som uppskattar det gamla PLUS spelarna som är en kombination av båda. Åsikterna i detta community varierar lika mycket som ståndpunkter i politiska partier. Skämt åsido. Jag tillhör de förstnämnda och är såå glad över att min favorithögtid (utöver jul) äntligen erbjöd lite spännande nyheter. Faktiskt gjorde det dessa till den bästa Halloween-uppdateringen någonsin, som förtjänar full pott i betyg. Star Stables utveckling är SJUK, och de bevisar det gång på gång, aah!! 😍
På Jorvik har det berättats en spökhistoria om den huvudlöse ryttaren Galopper Thompson. Vid hans första framträdande visste vi inte mycket om honom, mer än att han kan synas rida runt på sin stora, svarta häst under kvällar och nätter. Men i år fick vi lära oss mer om honom, och till och med möjligheten att få besöka hans fäste (!!!) genom att stiga in i en av många portaler som finns utspridda på Jorvik.
Jag blev överlycklig, eftersom jag fascinerats av denna spökhistoria ända sedan jag först hörde den. Dock var den väldigt grundligt berättad, men med tanke på att själva handlingen var så bra hade den mycket potential. Efter ett uppehåll på två år fick vi äntligen se vad spökhistorian om Galloper Thompson faktiskt kunde erbjuda, på riktigt. Och jag blev positivt överraskad, verkligen!
Hans fäste består iallafall tre öar där det mesta utspelar sig på den allra största. När vi rider över bron från portalen möts vi av hans fort, och wow måste jag säga! Det är så vackert målat, och alltihop träffar helt rätt vad gäller känsla. Det är bara så mörkt, spöklikt och så avlägset från vanliga Jorvik som är fullt av liv. Det finns dessutom fina detaljer att kolla på, så som klätterväxter, pumpor, spindlar, lysande blå svampar och objekt som ser ut att vara drakäg eller liknande. 
På en plats finns det också en varm lägereld med filtar, kuddar och böcker runtom. Supermysigt och väl behövligt på en annars så läskig plats.
Vår älskade spindelgris har återvänt!
I mitten av hans fort finns en bubblande gryta för själskärvor som jag kommer berätta mer om snart, butiker där du kan köpa utklädnader, masker och magiska pulver. På ön precis intill finns ett stall där du under den begränsade perioden kan köpa med dig Galloper's kusliga sto hem. Tyvärr fanns det inte massor av nytt för i år vad gäller utklädnader, men det kändes ändå rimligt med tanke på att vi återigen fick möjligheten att förvandla våra hästar till skelett, zombies och mumier, plus häftiga effekter som bland annat kunde ge de eldhovar. Genialisk idé som jag inte fick chansen att berömma förra året!! Och kläder från föregående år, t.ex. vampyr, häxa och skelett med tillhörande smink återvände också, så valmöjligheter fanns absolut!
Runtom fästet vandrar det spöken som gått helt olika öden till mötes. Dessa spöken består bara av en blek dimma, föreställandes människor som faktiskt levt och dött på Jorvik. Det alla har gemensamt är att de levde på samma tid som Galopper Thompson, och har blivit dödade av honom. Om vi pratar med dem ger de oss ledtrådar om deras dödsplats, där deras själ är fångna i skärvor. Grytan i Galoppers's fäste skriker efter dessa, men belöningen vi får av leveransen sägs ha ett pris.
 Min tolkning är att det finns chans att hjälpa dessa människor att återvända till livet om vi inte förstör deras själskärvor, för i samma sekund som vi gör det vandrar de inte runt fästet längre. Och jag måste säga att jag ÄLSKAR denna idé! Ledtrådarna varierar i svårhetsgrad - vissa platser kommer jag på med en gång, men en del hittade jag inte ens och då är jag ändå inne på mitt åttonde år som spelare. Många gånger de senaste åren har jag upplevt att mycket är för lätt för oss som känner till Jorvik utan och innan, men nu finns det en utmaning för alla spelare. Och det är inte krav på att klara av att hitta alla själskärvor, eftersom det finns betydligt fler spöken än vad det finns unika belöningar. 🙌 Ledtrådarna ger oss också massor av mer information om Galopper Thompson, vilket var jätteintressant!
Förutom att hitta de rastlösarna andarnas själskärvor, går det att få dessa genom att tävla de två olika tävlingarna som finns där. Det får mig att tro att själskärvorna inte bara befriar andarna när de släpps i grytan, utan också ger Galopper Thompson kraft och energi att fortsätta sitt dödande.
I en av tävlingarna får vi tävla genom Galopper Thompsons rysligaste minnen, och i den andra får vi fly undan häxor och sömnbomber för att hämta själskärvor istället för ett äpple på Fågelskrämsåsen. Jag tycker att det var en bra idé att låta denna tävling komma tillbaka lagom till Halloween, och dessutom lite läskigare än vanligt.
Vad gäller Galopper's rysligaste minnen måste jag bara utropa GENIALISKT! Jag antar att de flesta som läser detta hann uppleva den själv, men för er som inte gjorde det måste jag tyvärr säga att ni missade något otroligt. Jag tycker att bilderna berättar hur det var allra bäst, men måste bara få berömma det dimmiga åsk- och regnovädret bredvid skvalpande havsvågor, stora istappar vassa som knivar, som flyger från himlen i riktning mot marken där du rider, men också det allra läskigaste - en gigantisk ekorre som följer dig med sin blick utan att blinka när du rider igenom en mörk skog. Den tecknade versionen av Alice i Underlandet är den värsta skräckfilm du kan slå på enligt mig, och jag skojar inte ens. Och den där ekorren påminner så fruktansvärt mycket! 😂
Men vad fanns då för de konservativa och nostalgiska spelarna? Jo, veckan efter portalen till Galloper's fäste öppnade återvände lite gamla godingar, nämligen pumpajakten i slottskällaren, spöktåget och hjälpa vilsna spöken hitta hem till sin egen värld.
Dessutom fick alla spelare möjligheten, till min förtjusning, att spela om uppdraget i Gyllenåsarnas Dal där vi fick hjälpa smugglarna Rob och Bob att tillfångata ett nattmonster som de råkat få med sig hem genom en besatt staty. Jag tyckte det uppdraget var riktigt spännande, och det har jag inte gjort så pass många gånger som jag har letat efter spöken, så det uppskattade jag! Charmen med att nästan helt glömt bort detta uppdrag är att det upplevdes precis lika kusligt som första gången jag gjorde det. Jag blev fullkomligt livrädd när jag plötsligt upptäckte att monstret lurade i skogen medan jag höll på att försvaga det, haha! 
Hemstallet eller övriga Jorvik slapp inte kusliga dekorationer heller - lyktor, pumpor, spöken och fladdermöss överallt. Det stinker också från avloppen, och jag vill inte veta från vad. Tur det försvann efter två veckor, haha! Första gången jag gick in i hemstallet var jag på helspänn på grund av föregående år där det utan förvarning dykt upp en gigantisk, skrikande pumpa mitt i skärmen vid spolspiltan. Detta år var det däremot Ydris som fick uppdraget att spöka lite för oss! 😉 Det vore roligt om de kunde sätta ut lite fler kusliga överraskningar på Jorvik i framtiden, för av mig uppskattades det.
Avslutningsvis! 😍 
#1 - Anonym

Beatiful blog!