Stormbeauty
Stormbeauty • "Storm" • Jorvikiskt Varmblod • Sto • 2001
När jag anlände till ön Jorvik, blev jag första dagen i Moorlandstallet tilldelad henne som min häst att sköta om vid sidan av mitt arbete i stallet. Hästarna här sägs vara öns själ, och Stormbeauty blev under sommarens äventyr helt klart en del av min. När jag blev antagen till Jorviks hippologiska institut påbörjade vi tillsammans ett nytt liv på Jorvik, och från att ha varit ridlägerhäst blev hon nu istället min allra första egna häst.
Stormbeauty och jag delar ett unikt, högst ovanligt band. Vi har varit oskiljaktiga sedan dess att vi möttes och hon tillåter ingen annan än jag rida henne. Hon är orädd och går genom eld och vatten för sin männisja. Just nu går Stormbeauty mest i hagen, tar det lugnt och blir ompysslad i stallet, men följer ibland med på uteritter bland skog och berg. När det är storslagna äventyr på gång är hon alltid den som är redo för att sadlas med öronen spetsade framåt. Det är som om hon försår precis vad jag tänker och säger.
Redan under sommarens första dagar blev vi indragna i en maktkamp mellan mörka och ljusa krafter som fortfarande pågår flera år senare. Jag tillhör Ödesryttarna, vars uppdrag är att beskydda Jorvik från Garnok och hans generaler. Det som skiljer mig och Stormbeauty från de andra fyra Ödesryttarna, är att det verkar som att vi kan bemästra alla tänkbara krafter, precis som legenden om Aideen - flickan till häst som återgav hopp till alla som tror att allt är förlorat. 
Efter sju år tillsammans som beskyddare av Jorvik och Aideens vilja har Stormbeauty överlåtit rollen till sin efterträdare - Supernova - skapad ur henne själv. Det var inte första gången hennes själ vandrade vidare till nästa skepnad. Som trojänare till en Ödesryttare utsätts kroppen för stora påfrestningar, och Storm kommer därför få vila från alla framtidens äventyr och spenderar sina sista år på vidöppna ängar med sina hästkompisar.