Nya starthästen
Bara ett par dagar innan Star Stable först berättade att våra fyrbenta trotjänare skulle få sig en andra uppdatering satt jag och önskade om exakt det. Så gissa om jag blev överlycklig när jag fick syn på ett par välbekanta, men mycket finare än vanligt, Jorvikiska Varmblod på nyhetssidan? 😍
Min första egna häst i spelet heter Storm, och sorgligt nog har jag alltid ångrat mitt val av henne, haha! 🙁 Usch, jag får dåligt samvete bara av att uttala orden, men sanningen svider ibland. Jag har kämpat massvis med att försöka vara nöjd med henne, men det har varit svårt alltså. 😂 
I vilket fall var det dags för hästarna som spelar en så stor och betydelsefull roll i vårt äventyr att uppnå samma klass som resten av spelet och hästarna, och det gör de verkligen nu! 
Jag menar, kolla på henne?! En helt otrolig förbättring 😍 Men i och med uppdateringen ändrade jag syn på henne jättemycket. Hennes hårrem blev mindre rödbrun och benen mörkare, och hon började mer likna en ljusbrun häst med guldiga anlag istället för fux. Manen passade plötsligt inte lika bra till färgen, och de tidigare grå ögonen blev istället blå (vilket jag däremot gillade). Hon blev jättemycket finare än vad hon tidigare var, men jag kände mig plötsligt lite missnöjd med man och svans i kombination med pälsfärgen. 
Samma sekund som jag fick syn på isabellskäcken med mörkbruna ögon och man på nyhetssidan, fick jag tankar på att göra det förbjudna och byta ut hästen som funnits med mig i sju år till en helt annan. Men det var så extremt lockande, för den hästen hade utstrålning som Storm saknade och när jag ändå skulle få vänja mig vid en förändring kunde jag lika gärna byta till en starthäst jag trivs med samtidigt. Sagt och gjort - jag bytte starthäst. 
När jag bläddrade genom alla Jorvikiska Varmblod för att kika på alla deras nya utseénden fastnade min blick för en häst som kändes väldigt bekant. Hästen liknade nämligen mitt ponnysto Vinnova på pricken till färgen, och hade exakt samma blick och utstrålning. Valet föll därför självklart på henne, istället för att byta till en starthäst som jag inte har någon som helst koppling till. Charmen med våra Jorvikiska Varmblod är ju vårt speciella band till dem!
Till mina åsikter om förändringen, då. Förändring överhuvudtaget var välbehövligt, och resultatet blev helt fantastiskt bra! 😍 Våra Jorvikiska Varmblod ser nu ut som faktiska hästar, och är riktigt vackra att titta på från alla vinklar. De är nu både längre och högre, och mycket mer realistiska i kroppen. Var jag tycker utvecklingen syns allra bäst är helhetsintrycket på hästens exteriör från sidan, hovarna och framifrån vad gäller mulen och ögonens placering. 
Det enda jag kan tycka Star Stable-teamet föll på är att ge de nya Jorvikiska Varmbloden intrycket att vara välutbildade och orädda. De påminner mig mer om unghästar, faktiskt, och den bilden stämmer inte riktigt överens med hur jag upplevde och föreställde mig våra starthästar förut. Jag tror det är en av anledningarna till att hon påminner mig så mycket om min egna fyraåriga ponny, som har den där busiga blicken och inte riktigt har byggt muskler ännu.
Den nya starthästens rörelser och gångarter gillar jag starkt! Jag har inte särskilt mycket åsikter där, mer än att jag tycker att de ser jättebra ut. Den fulla galoppen ger känslan av att vara i den snabba hastighet du faktiskt rider i, och galopp i fältsits är som på alla de senaste hästarna min favorit och helt perfekt! I skritten hade jag dock önskat högre lyft med benen, och i traven längre steg med övertramp och lite lägre form. Men jag är väldigt väldigt nöjd, och Star Stable-teamet ska ha massor av beröm för detta. Så lyckat! 😍